Czy kalkulatory w klasie są takie złe?

image

Czy kalkulatory w klasie są takie złe? Spójrzmy na dowody.
Od lat kalkulatory w szkołach podstawowych są szkalowane jako narzędzia, które sprawiają, że dzieci są leniwe i zadufane w sobie, służąc jako substytut myślenia poprzez bezmyślne naciskanie przycisków.

Pomimo sprzeciwu, ministrowie zakazali stosowania kalkulatorów w krajowych testach matematycznych dla 11-latków w Anglii od 2014 roku. Wielu uważało, że jeśli kalkulatory zostaną wprowadzone zbyt wcześnie, dzieci będą mogły nabrać nawyku sięgania po kalkulator i stania się od nich zbyt zależnymi. Kalkulatory stały się kozłem ofiarnym za słabe wyniki i postrzegane niskie standardy liczenia. Jednak wielu naukowców twierdzi, że była to postawa polityczna, krok wstecz i krótkowzroczne spojrzenie na obecną sytuację.

Nawet krajowy program nauczania na rok 2014 sugeruje, że kalkulatory powinny być wprowadzone dopiero pod koniec drugiego etapu kluczowego i tylko wtedy, gdy uczniowie osiągną solidne zrozumienie podstaw i będą pewni w arytmetyce pisanej i mentalnej.

Przed wprowadzeniem nowego krajowego programu nauczania dzieci mogły swobodnie korzystać z kalkulatorów od 7 roku życia, ale rząd uważał, że "zależność" dzieci od kalkulatorów matematyki podstawowej uniemożliwia im osiągnięcie prawdziwego mistrzostwa w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu.

Ale czy dotykanie przycisków kalkulatora od najmłodszych lat naprawdę powstrzymuje dzieci przed myśleniem? Czy są one naprawdę złe dla podstaw arytmetyki umysłowej i obliczeń? Pozwalamy dzieciom od najmłodszych lat korzystać z innych komputerów, ale kalkulatory wydają się być surową rzeczą, a nasza obsada jako technologiczna czarna owca.

Solidne dowody z wielu badań wykazały, że kalkulatory mogą mieć pozytywny wpływ i są wysoce efektywnymi środkami nauczania i uczenia się.

Obliczanie materiału dowodowego
Zamiast korzystać z kalkulatorów, które są szkodliwe dla nauki uczniów, istnieje wiele dowodów na to, że korzystanie z kalkulatorów może być korzystne dla nauki dzieci. Calculators In Primary Mathematics (1994) autorstwa Kaye Stacey i Susie Groves sugeruje, że "ich użycie zapewnia dzieciom bogate środowisko matematyczne do badań i promuje rozwój zmysłu liczenia".

David Boorman w swoim raporcie z 2015 r. "Czy dzieci w szkole podstawowej powinny być "Świadome kalkulatora", czy "Uważne na kalkulator"? stwierdza, że "mogą rozwijać rozumienie pojęć, wspierać i doskonalić metody umysłowe i pisemne, być bodźcem do rozmów dialogowych, dostarczać natychmiastowych informacji zwrotnych i pomagać w rozwijaniu kluczowych pomysłów matematycznych".

Education Endowment Foundation (EEF) opublikowała przystępny i pragmatyczny raport z poradnictwa wspierającego i informującego o nauczaniu matematyki dla uczniów w wieku od siedmiu do czternastu lat, zatytułowany Improving Mathematics in Key Stages 2 and 3. Zawiera on osiem praktycznych i opartych na dowodach zaleceń wykorzystujących najlepsze dostępne badania i oferuje ważne wskazówki z zakresu matematyki w nauczaniu matematyki.

Zgodnie z tym sprawozdaniem, daleko od szkodzenia umiejętnościom matematycznym, kalkulatory mogą pomóc i nie należy ich odradzać. Nadszedł czas, aby wyjąć je z szafy i zacząć z nich korzystać i sprawić, że staną się częścią i paczką "kalkulatora".

W sprawozdaniu sugeruje się, że kalkulatory powinny być "zintegrowane z nauczaniem mentalnych i innych metod obliczeniowych" w celu umożliwienia uczniom samoregulacji ich stosowania.

Dowody sugerują, że kalkulatory mogą pomóc uczniom stać się lepszymi w rozwiązywaniu problemów i mogą poprawić nastawienie do matematyki.

Sir Kevan Collins, dyrektor generalny EEF, powiedział: "Często mówi się, że kalkulatory mogą zaszkodzić umiejętnościom arytmetycznym uczniów. W tym przeglądzie stwierdza się, że mogą one rzeczywiście zwiększyć biegłość i zrozumienie matematyki przez uczniów - ale aby to zrobić, nauczyciele powinni zadbać o to, by były one używane w przemyślany i przemyślany sposób, szczególnie w przypadku młodszych uczniów".

Badania EEF wykazały, że dzieci, które systematycznie korzystały z kalkulatorów w całej szkole podstawowej, miały większe zrozumienie i biegłość w posługiwaniu się arytmetyką.

To nie jest narzędzie, tylko sposób, w jaki go używasz.
Oczywiście, jak w przypadku każdego podejścia, ważne jest, jak nauczyciele i uczniowie używają kalkulatorów, a wybór korzystania z kalkulatora powinien należeć do dziecka, a nie do nas.

Myślenie o tym, kiedy, gdzie i dlaczego używać kalkulatora jest kluczową umiejętnością, którą nauczyciele mogą wbudować w lekcje, aby dzieci podejmowały inteligentne decyzje przy wyborze odpowiedniej metody. Darmowe korzystanie z kalkulatora może więc pomóc w matematycznych strategiach myślenia i świadomości liczbowej dzieci.

Dowody sugerują, że w szkole podstawowej korzystanie z kalkulatorów jest korzystne, gdy dzieci są uczone korzystania z kalkulatorów wraz z innymi metodami, a kalkulatory umożliwiają dzieciom rozwiązywanie problemów matematycznych na nowe sposoby. Są one szczególnie przydatne, by pomóc uczniom sprawdzić ich pomysły i udoskonalić myślenie.

Kalkulatory mają do odegrania pewną rolę w klasie, a nie tylko na końcu KS2 - daleko im do zastąpienia myślenia i są użytecznym narzędziem do nauki, gdy są skutecznie wykorzystywane.

Istnieje wiele teorii na temat sposobu, w jaki kalkulatory mogą zaszkodzić rozwojowi "podstaw", ale badania mówią nam, że może być odwrotnie i że kalkulatory mogą faktycznie promować podstawową wiedzę, taką jak zmysł liczbowy. Mogą one promować myślenie wyższego rzędu i rozumowanie potrzebne do rozwiązywania problemów, a ich strategiczne wykorzystanie może zwiększyć zrozumienie i płynność dzięki operacjom arytmetycznym.

Pozwalają one na badania i eksperymenty matematyczne oraz mogą poprawić zrozumienie pojęć i zdolności matematycznych. Uwalniają one również dzieci od nieudolnych obliczeń, ponieważ są wydajne i niezawodne, co pozwala im skoncentrować się na bardziej znaczących działaniach matematycznych.

Jak stwierdził Kenneth Ruthven w swoim artykule z 2003 roku zatytułowanym Creating A Calculator-Aware Number Curriculum, efektywne wykorzystanie kalkulatora wiąże się "nie tylko z opanowaniem procedur operacyjnych, ale także z uchwyceniem podstawowych idei matematycznych i rozwojem charakterystycznych metod kalkulacyjnych".

W odpowiednich rękach kalkulatory mają potencjał do głębokiej zmiany programu nauczania matematyki i natury nauczania matematyki, ponieważ mogą one raczej zwiększać niż zastępować metody umysłowe i pisemne oraz służyć jako potężne narzędzie do rozwiązywania problemów i rozwijania zrozumienia pojęciowego. Są one inteligentnymi i bardzo wszechstronnymi narzędziami, które mogą pomóc dzieciom w konstruowaniu własnych znaczeń.