Jak to możliwe, że w 2020 zeszyty nadal są tak popularne?

image

Wspólnym tematem moich czasów jako nauczyciela był potencjał technologii do przekształcenia nauczania. Zaczęłam swoją karierę w czasie, gdy Internet stawał się wszechobecny w domach i klasach na całym świecie i był świadkiem rozwoju YouTube, mediów społecznościowych, blogów, aplikacji i dedykowanych platform edukacyjnych oraz narzędzi "web 2.0", które miały przekształcić nauczanie.

Śledziłem podekscytowane dyskusje na temat "pozbywania się papieru" w klasie i uczynienia naszej nauki w pełni cyfrową. A jednak ta utopijna, skoncentrowana na EdTechu przyszłość nie zmaterializowała się. Wciąż jednak moi uczniowie codziennie używają notatników, aby zapisywać tematy zajęć, planować i wykonywać zadania, notować słownictwo i śledzić ważne informacje.

Korzyści płynące z bezpapierowej klasy wydają się oczywiste i zostały szeroko omówione w artykułach online i postach na blogach (patrz np. ta dyskusja na temat korzyści płynących z bezpapierowego nauczania z EdSurge'a, czy też to wyjaśnienie, w jaki sposób korzystanie z bezpapierowego nauczania poprawia efektywność ruchu bez papieru. Oszczędność czasu jest zazwyczaj na szczycie listy, ponieważ nauczyciele mogą przydzielać materiały i zadania w sposób cyfrowy, uczniowie mają do nich natychmiastowy dostęp, a informacje zwrotne mogą być przekazywane zdalnie i w czasie rzeczywistym. Oszczędność papieru, a co za tym idzie, zmniejszenie wpływu na środowisko i wydatków na zasoby, to kolejny plus, który jest często podkreślany, ponieważ eliminuje się potrzebę korzystania z fizycznych książek, materiałów towarzyszących i kserokopii. Jako zaletę wymienia się również możliwość szybkiego dostępu do pracy z dowolnego urządzenia i kontynuowania jej bezpośrednio z miejsca, w którym zakończyłaś pracę w domu, a także możliwość łatwej współpracy z innymi osobami za pomocą narzędzi do współpracy w celu wspólnego generowania zadań bez konieczności fizycznego spotykania się poza godzinami zajęć.

Powiedziawszy to wszystko, czasami trudno to dostrzec w praktyce. W mojej obecnej szkole (a także w moich poprzednich szkołach), zeszyty są nadal używane przez większość uczniów na większości lekcji. Nawet w przypadkach, gdy laptopy i tablety są powszechnie dostępne (lub uczniowie mogą przynieść własne urządzenia do klasy), a nawet gdy szkoła jest zapisana na różne internetowe platformy edukacyjne, papierowe notebooki nadal są bardzo popularne w klasie. Czy jest to oznaka powolnej absorpcji - niezdolności do nadążania za postępem technologicznym? A może po prostu klasyczny, skromny notatnik nadal ma swoje miejsce we współczesnej klasie? Myślę, że to właśnie ten drugi, a reszta tego wpisu wyjaśni dlaczego.

Zeszyty
Około dziesięć lat temu rozpoczęłam program blogowania z moimi studentami EFL w Turcji. Ideą było stworzenie internetowej przestrzeni dla moich studentów, w której mogliby oni tworzyć i dzielić się swoimi pracami pisemnymi, czy to historyjkami, esejami, recenzjami, czy też innymi z licznych zadań, które wykonaliśmy. Zarówno uczniom, jak i rodzicom podobało się to. Było łatwo dostępne, można było udzielać informacji zwrotnych i edytować, a ostatnie dzieło było łatwe do podzielenia się nim z domem.

Program nie trwał jednak zbyt długo. Dlaczego? Platformą, z której korzystaliśmy, była Posterous, łatwo dostępna platforma do wspólnego blogowania, która zamknęła swoje usługi w 2013 roku. Alternatywy zostały wypróbowane, ale nie miały tej samej funkcjonalności i łatwości użytkowania, lub też dostęp do wszystkich funkcji wymagał płatnego abonamentu.

Chociaż istnieje wiele opcji online dla tych, którzy chcą zrezygnować z papieru, często dotyczą one aplikacji osób trzecich, które mogą zamknąć, zmienić swoje warunki, rozpocząć prowadzenie reklam lub w inny sposób zmienić swoje usługi w dowolnym momencie. Mogą również wystąpić problemy z kompatybilnością z niektórymi aplikacjami dostępnymi tylko na określonych urządzeniach lub funkcjami, które nie mogą działać na wszystkich smartfonach.

Nie tak z papierem! Nie ma znaczenia, czy jeden uczeń używa zszywanego notatnika A4, a drugi spiralnej wersji A5. Dodatkowe kartki papieru mogą być dodawane, a strony mogą być łatwo dzielone (choć nie zdalnie). Jeśli uczeń zapomni swojego notatnika, można łatwo użyć zapasowej kartki, w odróżnieniu od wykolejenia się lekcji, które może pochodzić z laptopa pozostawionego w domu, telefonu, który nie jest wystarczająco naładowany, lub tabletu, który nie jest w stanie połączyć się ze szkolnym wifi.

Papier jest również wszechstronny. Może służyć do zapisywania daty zadania, tworzenia zapisu notatek na tablicy lub stać się domem dla pełnowymiarowego eseju!

Łatwo zorganizowany zapis nauki
W przeszłości miałem w klasie uczniów, którzy w dużej mierze korzystali z iPadów i/lub laptopów. Kiedy dany uczeń ma zorganizowaną metodę używania swojego urządzenia, może to być skuteczne, ponieważ anotuje teksty, zestawia materiały do nauki i dzieli się ze mną zadaniami.

To wszystko to świetna praktyka, ale istnieje kilka ograniczeń skuteczności tego wszechstronnego zastosowania urządzenia w klasie. Po pierwsze, nie każdy jest tak zorganizowany. Dla każdego ucznia, takiego jak ten opisany powyżej, jest jeszcze dwóch lub trzech, którzy nie są tak zorganizowani lub po prostu nie mają dostępu do tych samych aplikacji lub sprzętu i kończą na materiałach, notatkach, opiniach i zadaniach rozproszonych w kilku plikach i folderach. Po drugie, o ile mogą oni z łatwością wykonywać ocenianą pracę, o tyle uzyskanie wglądu w swoją naukę jest o wiele większym wyzwaniem. Nikt nie chciałby oddać swojego urządzenia ani dać dostępu do wszystkich swoich kont (i nie powinien!). Dokumenty można oczywiście udostępniać przez cały semestr, co może być nie lada zadaniem dla ucznia i nauczyciela.

Jednak w przypadku notesów jest to łatwe. Po prostu proszę moich uczniów, aby zostawili je na koniec lekcji i mogę nie tylko sprawdzić ich ostatnie zadania, ale także uzyskać przegląd ich dotychczasowej nauki w ramach kursu. Dobrze zorganizowany zeszyt oferuje łatwy sposób, aby zobaczyć, co każdy z uczniów robił i zidentyfikować obszary, które wymagają dalszej pracy.

 

Korzyści z pisania na papierze
Innym powodem, dla którego notatniki nigdzie się nie wybieramy jest fakt, że zapewniają one wiele korzyści w nauce. Dla każdego artykułu "idź bez papieru!" jest jeszcze jeden, który zawiera w sobie zalety przyklejania się do naszych arkuszy prasowanej masy celulozowej. Niektóre z nich podkreślają korzyści płynące z oderwania się od ekranu, przetwarzania myśli i łatwego przełączania się między pisaniem, mapowaniem umysłu i bazgrołami w tym czasie. Inne podkreślają możliwość spowolnienia, przeglądania i wybierania kluczowych funkcji oraz organizowania ich w notatki. W jeszcze większym stopniu promują ideę prawdziwie osobistej przestrzeni do nauki, w której można umieszczać adnotacje i organizować je według własnego uznania.

To jest coś, czego sam doświadczyłem planując lekcje. Kiedy piszę plany ręcznie, rzadko muszę na nie patrzeć raz na lekcji. Proces organizowania lekcji w umyśle i zapisywania jej pomaga mi później łatwo ją sobie przypomnieć. Jeśli jednak napiszę plan lekcji, o wiele częściej będę musiał na niego spojrzeć podczas lekcji. Również w przypadku blogowania większość moich blogów zaczyna się jako odręczne notatki, które następnie na różne sposoby notuję i zapisuję. Strona może wyglądać nieporządnie, ale z pewnością ułatwia to proces pisania, a nie tylko siadanie do pisania.

Dla naszych uczniów czas na pisanie daje możliwość konsolidacji, zadawania pytań i przetwarzania myśli, które mogą zostać utracone, gdy wspólny dokument online zostanie zaktualizowany na żywo podczas całej lekcji. Uczniowie robiący cyfrowe notatki są również mniej skłonni do przeglądania tych notatek później. Jeden z moich uczniów posługujących się iPadem powiedział mi, że czasami widzi w swoich plikach zdjęcie tablicy lub nieopisany fragment tekstu i myśli "dlaczego to zapisałem"? W dobrze zorganizowanym notesie wydaje się to mniej prawdopodobne.

Miejsce dla starego i nowego
Więc, podsumowując, papier wydaje się być tutaj, by zostać. Jednakże, tak samo jak technologia. Chociaż mocno wierzę, że ten zeszyt jest ważnym narzędziem edukacyjnym dla moich uczniów, to przyznaję również, że technologia ma swoje miejsce w naszym programie nauczania. Nasz portal studencki oferuje łatwy sposób przydzielania zadań domowych i proszenia o nadsyłanie zgłoszeń przed czasem lekcji, dzięki czemu możemy od razu przejść do informacji zwrotnych i przejrzeć następną lekcję. Narzędzia do prezentacji i edycji oferują moim uczniom kreatywne możliwości wykorzystania i poznawania języka. Aplikacje do współpracy, takie jak Padlet, Google Keep i Google Docs, oferują miejsca dla studentów do wspólnej pracy nawet z domu. Jednak, mówiąc prościej, cała ta nauka wciąż zaczyna się w klasie, gdzie najlepszym miejscem do uchwycenia i utrwalenia chwil pozostaje skromny papier i pióro.

 

Zorganizuj się z segregatorem