Czy szkoły powinny zakazać używania zeszytów kołowych?

image

Z bezpośrednich doświadczeń milionów uczniów i nauczycieli na całym świecie jasno wynika, że papierowe zeszyty są czynnikiem zniechęcającym do edukacji na wysokim poziomie. Od pokoleń uczniowie używają ich w klasie do pisania lub bazgrołów, przekazywania wiadomości swoim przyjaciołom lub konstruowania zwitków, samolotów i pocisków typu spitball. Biorąc pod uwagę liczne sposoby, w jakie uczniowie mogą używać swoich zeszytów do wykolejania się z nauki, zastanawiające jest to, że większość szkół nadal pozwala im na naukę w klasie, prawda? ... Poczekaj chwilęodnie z ich przeznaczeniem, stanowią one podstawę do nauki w klasie. Każdy, kto zdobył dyplom ukończenia szkoły średniej wie, że zapisywanie tego, czego się uczymy, jest ważnym sposobem na wzmocnienie procesu uczenia się. A aby zmniejszyć rozpraszanie uwagi przy korzystaniu z zeszytów, nauczyciele mają proste rozwiązanie: stworzyć zasady, procedury i normy, które sprzyjają prawidłowemu korzystaniu z zeszytów.

Dyskusja na temat właściwego użytkowania notebooków może wydawać się nierozsądna, ale bardzo podobna i poważna rozmowa toczy się obecnie wokół urządzeń klasowych. W listopadzie ubiegłego roku, Education Next opublikowała artykuł zatytułowany "Should Professors Ban Laptops?", który opisywał wyniki badań, z których wynika, że studenci, którym wolno było korzystać z komputerów w klasie, mieli niższe wyniki na egzaminach końcowych niż rówieśnicy w klasach, w których korzystanie z laptopów było zabronione. Dwa tygodnie temu, Raport Hechingera opublikował artykuł zatytułowany "Radzenie sobie z cyfrowym rozproszeniem uwagi", który opisywał, w jaki sposób niektórzy nauczyciele zarówno w K-12, jak i w szkołach wyższych zakazują korzystania z urządzeń w swoich klasach.

Artykuły takie jak te odzwierciedlają obawy, które słyszałem zarówno od nauczycieli jak i od rodziców, że urządzenia mają negatywny wpływ na uczniów i ich naukę. Potrzebujemy badań i artykułów takich jak te, aby pobudzić ważne rozmowy między nauczycielami, rodzicami i administratorami na temat łagodzenia sposobów, w jakie urządzenia mogą utrudniać naukę w klasie. Obawiam się jednak, że w wielu kręgach ludzie o dobrych intencjach kierują się tym samym błędnym rozumowaniem, które zostało przedstawione powyżej w moim farsownym przykładzie z notatnika.

Fałszywa dychotomia
Kadrowanie urządzeń jako dobre lub złe rozpoczyna rozmowę o fałszywej dychotomii, która całkowicie pomija prawdę: urządzenia mogą być zarówno dobre jak i złe do nauki, w zależności od sposobu ich użycia. Co więcej, ta fałszywa dychotomia wynika z klasycznego błędu naukowego rozumowania: kategoryzacja na niewłaściwej zmiennej. Pozwólcie, że wyjaśnię to na przykładzie nieedukacyjnym.

W średniowieczu przyszli lotnicy obserwowali zwierzęta, które potrafiły dobrze latać i porównywali je ze zwierzętami, które nie potrafiły. Naturalnie, szukając wzorców i relacji do wyjaśnienia lotu, skupili się na tych zmiennych, które były najłatwiejsze do zaobserwowania: skrzydła z piórami. Produkowali więc skrzydła, przyklejali do nich pióra, przywiązywali je do ramion i skakali z wysokich budynków ... z niestety katastrofalnymi skutkami. We wczesnych staraniach, aby zrozumieć, co spowodowało lot, szukali wzorów lub korelacji między zmiennymi, które są łatwe do zaobserwowania. Ale łatwe do zaobserwowania zmienne często nie są zmiennymi, które faktycznie powodują, że coś się dzieje.

Dopiero gdy Daniel Bernoulli odkrył właściwości folii lotniczych, lot stał się możliwy. Kluczowym spostrzeżeniem Bernoullego było to, że winda nie pochodzi z piór, z których zbudowane jest skrzydło, ale z różnicy ciśnień, która istnieje wokół profilu, gdy przecina się on przez powietrze. Te różnice ciśnień powstające wokół profilu nie są tak łatwe do zauważenia i zmierzenia jak pióra, dlatego też lotnicy byli przez tak długi czas mocowani na niewłaściwej zmiennej. Ale określenie właściwej zmiennej było kluczem do tego, aby lot działał.

Identyfikacja właściwej zmiennej
Niestety, ten sam problem - kategoryzowanie na niewłaściwej zmiennej - jest tym, co czasami skłania rodziców i nauczycieli do tego, by domagać się klas wolnych od urządzeń. Urządzenia są łatwymi do obserwowania i regulowania zmiennymi. Ale nie są one zmienną, która decyduje o tym, czy uczniowie się uczą. Uczenie się pochodzi z tego, o czym uczniowie myślą i na co zwracają uwagę podczas lekcji, a urządzenia mogą zarówno skupiać, jak i wykolejać uwagę i myślenie uczniów.

Kiedy już uznamy, że urządzenia są niewłaściwą zmienną, możemy rozpocząć bardziej produktywne rozmowy na temat tego, jak sprawić, by urządzenia w szkołach skutecznie wspierały naukę. Na przykład, aplikacje do gier i powiadomienia w mediach społecznościowych są notorycznymi złodziejami uwagi uczniów. Dlatego przed wprowadzeniem urządzeń do sal lekcyjnych nasi administratorzy, nauczyciele, rodzice i uczniowie muszą ustalić kombinację zasad, norm, filtrów i oprogramowania do zarządzania urządzeniami, która pozwoli na uniknięcie rozpraszania uwagi. Dodatkowo, jak podkreślają Michael Horn i Tom Vander Ark, urządzenia mają największy efekt netto, gdy szkoły wykorzystują je do projektowania nowych modeli nauczania. Niestety, zbyt wiele szkół tęskni za tym punktem i po prostu wrzuca urządzenia do tradycyjnych sal lekcyjnych, dodając więcej komplikacji i frustracji nauczycielom z mało odpowiadającymi im zaletami. Koło projektowe na stronie internetowej BLU_ jest doskonałym punktem wyjścia dla szkół, które szukają wskazówek, jak zwiększyć korzyści z urządzeń z nowymi modelami nauczania.

W tej dziedzinie należy omówić, jak sprawić, by urządzenia działały na potrzeby nauki. Aby jednak dyskusje te były jak najbardziej owocne, musimy uznać, że ogólne stwierdzenia dotyczące urządzeń koncentrują się na niewłaściwej zmiennej. Urządzenia mogą być zarówno dobre, jak i złe do nauki. Kluczem jest strategiczne podejście do tego, gdzie i w jaki sposób wykorzystamy je do kierowania uwagi uczniów.