Niech żyją pióra wieczne!

image

W tym chłodnym, pikselowym wieku, staroświeckie narzędzia do pisania sprawiają, że powracają małe, ale znaczące.

Około 40 osób zebrało się w ostatni weekendowy wieczór w SoHo w sklepie Lamy, gablocie na parterze o powierzchni 600 stóp kwadratowych, prezentującej współczesne germańskie pióra. Zapakowana wokół stołu z notatnikami i długopisami testowymi grupa, zróżnicowana etnicznie, ale w większości mężczyzn, nie miała takiego zgrabnego wyglądu, jakiego oczekuje się od klientów w luksusowym butiku.

W rzeczywistości, szybko stało się jasne, że to frajerzy. Dwudziestowieczni kujonowie pióra.

Przyszli z kilku powodów. Jak na kujona z piórami, to niekończąca się przyjemność dzielenia się swoją kolekcją piór wiecznych, czyli "fps", jak je nazywa się na tablicy Reddit, gdzie mieszkają, gdy nie są na pokazach czy imprezach.

Lamy rozdawał darmowe Vibrant Pink Al-Stars, eleganckie pióro o aluminiowym korpusie i plastikowe Safaris (każde po około 40 dolarów). A potem był gość honorowy: Brian Goulet, z piór Goulet, który miał przystojność młodego taty z lat 50., grube włosy jak norki, szerokie ramiona, ciepły uścisk dłoni.

"Jest jak gwiazda rocka w świecie piór", powiedział Steve Birkhold, dyrektor generalny Universal Luxury Brands, który jest właścicielem amerykańskich praw do dystrybucji Lamy'ego. Pan Birkhold, wcześniej dyrektor generalny firm Diesel i Lacoste, założył własną firmę z partnerem, Eli'em Hollander'em, aby wprowadzić do Stanów Zjednoczonych niszowe, zorientowane na design, europejskie marki.

Lamy, którego siedziba znajduje się w Heidelbergu, jest nadal własnością niemieckiej rodziny, która założyła go w latach trzydziestych. Jego Lamy 2000, wprowadzony w 1966 roku, inspirowany przez Bauhaus minimalistycznym stalowym piórem, sprawił, że marka zyskała reputację chłodnego producenta piór.

W tym roku pan Birkhold otworzył sklep SoHo i kolejny w Palace Hotel w San Francisco. "Biznes już się potroił," powiedział, od kiedy kupił prawa do dystrybucji w Stanach Zjednoczonych w 2017. Firma zajmująca się zaopatrzeniem biur i papierem, która wcześniej je posiadała, dodał, nie rozumiała, jak przyjąć podejście "wszech-kanałowe" i poprawnie wprowadzić na rynek "markę pióra na tysiąclecia".

Ink, Inc.
Pióro wieczne jest nieprzepuszczalne od czasu powstania jednorazowych punktów balowych w latach 60-tych; w latach 90-tych i wczesnych zabójstw wszechmocna klawiatura została ustawiona tak, aby całkowicie ją zabić.

Niegdyś popularne marki domowe, takie jak Sheaffer (preferowana marka Sylvia Plath), zamykały amerykańskie fabryki, aby produkować tanie części w Azji i szukały nabywców korporacyjnych. Użytkownikami Holdout byli głównie starzejący się kolekcjonerzy, a tylko kilka firm, jak Montblanc, który został przejęty w 1988 roku przez Richemont, kwitło.

Pan Goulet, obecnie 34 lata, otworzył swoją imienną stronę e-commerce o 25, w 2009 roku, wraz z żoną, Rachel Goulet. Jego sympatyczna, ale rygorystyczna obecność w mediach społecznościowych i tantalizująca strona internetowa są przypisywane temu staromodnemu narzędziu nie tylko literackiemu, ale i oświetleniowemu.

Kiedy pojawił się w sklepie, na początku stał sam. Gdy wieczór zbliżał się i płynął wolny szampan, uczestnicy zbliżali się do niego, a dzieci nieśmiało podkradały się do gawędziarza.

Wkrótce zadawali pytania z chęcią: Jaki był jego ulubiony długopis? Ulubiona stalówka? Czy uważa, że pióro "demonstracyjne", które pokazuje swój mechanizm, przy pierwszej tajwańskiej marce Twsbi, wygląda jak tasiemka? Czy zjadłby jedno z dużych ciastek cukrowych z jego głowy w lukrze, które Lamy wyruszył na imprezę z targu babeczek w piekarni? (Nie, zabierałby je do domu dla swoich dwóch dzieci ze szkoły podstawowej, które oczywiście będą się uczyć krzywo).

Zapalony stolarz, pan Goulet, pierwotnie planował na stronie internetowej sprzedawać drewniane pióra wieczne, które zrobił, ale szybko zauważył, że akcesoria, które sprzedał, aby iść z nimi, papier i atrament, mają się dobrze, bez godzin pracy.

Pokoleniowo spokojny z tzw. pivot (specjalizował się w zarządzaniu nieruchomościami komercyjnymi w Virginia Tech), zrezygnował z własnych piór.

"To było emocjonalnie trudne przejście, ale mądra decyzja biznesowa", powiedział później przez telefon, z Goulet Pens w Richmond, Va., gdzie ma 24.000 metrów kwadratowych budynku i 39 pracowników w pełnym wymiarze godzin.

Na firmowej stronie internetowej można buteleczkować i sprzedawać małe próbki atramentu oraz przechodzić przez how-tos: jak "spłukać" pióro, jak używać plomby woskowej (są teraz elastyczne, które mogą przejść przez maszyny pocztowe). Istnieją również recenzje nowych długopisów i wywiady z osobistościami penisa.

Instagram, gdzie ilustratorzy publikują demonstracje wideo, nieuchronnie podniósł pióro nerd-dom. Fountain-pen atrament wygląda pięknie, jak wysycha, ponieważ często ma cieniowanie, lub zmiany kolorów, a czasami przesunięcie iridescence.

Są setki nowych, pysznych kolorów tuszu i małych firm z romantycznymi buteleczkami i nazwami jak wiersze czy perfumy (Organics Studio, Nitrogen; Colorverse, Andromeda, DeAtramentis Black, Roses, Pilot Iroshizuku, Kosumosu, Robert Oster Fire & Ice, Monteverde California Teal). Producenci tacy jak Diamine w Anglii, po raz kolejny prawie konający, znów mają klientów.

Potem są nowe biura dla początkujących, kawiarnie, w których brakuje szaf zaopatrzeniowych. "Ktoś może wyciągnąć notatnik z CVS i Bic'a", powiedział pan Birkhold. "Ale ktoś inny ma fajny notes i pióro wieczne. To personifikacja twojej osobowości."

Nr 1 z Bullet Journal
Pierwotnie prosty system organizowania listy (i życia) na stronach z małymi punktami ułożonymi w siatkę, dziennikarstwo kuli stało się niemalże formą sztuki. I jest to ta, która jest wzmocniona przez pióro wieczne, czyli Kara Benz (alias, Boho Berry) pokazała się na imprezie Lamy, gdzie była gospodarzem. Dziennikarstwo doskonale nadaje się na formę faux calligraphy, która polega na tuczu każdego pociągnięcia puchu, którego podstawy każdy może się nauczyć w godzinę lub dwie.

Pani Benz, która mieszka w New Jersey i ma elektryczno-fioletowe włosy, używa półek z różnymi narzędziami do pisania, aby stworzyć jej niemożliwie artystyczne tęczowe strony list, które zawierają takie elementy jak "declutter X lub Y" lub "zarezerwuj dzień spa", i nigdy nie "spędzaj całego dnia robiąc tę stronę".

Ale klienci firmy nie wszyscy są takimi oczywistymi wolnymi duchami. "Wielu ludzi to profesjonaliści z administracji, którzy po prostu mają normalną pracę biurową w boksie i chcą tylko ciekawych narzędzi, aby ich dzień był bardziej swój", powiedział pan Goulet.

"Dostałem się do wiecznych piór około trzy miesiące temu", powiedział Jeremy Whelchel, młody mężczyzna w dmuchanej kurtce podczas wakacyjnej imprezy w szpitalu Fountain Pen na Manhattanie w centrum miasta. Sklep ten jest jednym z niewielu ogólnych sklepów z długopisami, które przetrwały, ponieważ prowadzi działalność na Wall Street.

Większość ludzi piętrzących się tam do lady wyglądała jak pięćdziesięciolatki, które oczywiście pokochałyby fantazyjne, zakurzone wieczne pióro. Stare, strażnicze pióro, podobnie jak miłośnicy cygar, doceniają pewną lekkość. "Encrusted" może być przymiotnikiem definiującym cenne, tematyczne wyroby ("Game of Thrones", Samuraj) włoskiej marki Montegrappa.

Ale wśród rozmytych boomerów utknęli kolejni faceci, tacy jak pan Whelchel, którzy wygodnie używają określeń takich jak "EDC" (daily carry).